Tuomo Rosenlund “Maale”

Tuomo Rosenlund on sündinud 1976. aastal Lempääläs. Kunstihariduse omandanud Pori Kunstikoolis ja Tampere Rakenduskõrgkoolis kunsti ja meedia osakonnas. Alates 1999. aastast esinenud näitustel nii Soomes kui ka välismaal. Tuomo Rosenlund on Tampere Kunstnike Liidu liige.

Praegu elab ja töötab Rosenlund Tamperes, kus ta maalib, joonistab, teeb graafikat ja fotosid. Põhirõhk on siiski õlimaalidel. Rosenlundi maalid on kirjeldavad ning toetuvad tugevalt joonistuslikule põhjale ja teataval määral ka fotograafias omandatud klassikalisele kompositsioonile. Rosenlundi maalid on dekoratiivsed ja meenutavad mõnevõrra suuremõõtmelisi värvilisi koomikseid. Maalid on mitmekihilised nii tehnikalt kui ka sisult.

Tuomo Rosenlund Sotilas Pun

Tuomo Rosenlund “Maalauksia”

Tuomo Rosenlund (s. 1976) on Tampereella asuva ja työskentelevä kuvataiteilija, joka tekee maalauksia, piirustuksia, grafiikkaa ja valokuvia. Pääasiallisena välineenä on viimeaikoina ollut öljyvärimaalaus. Rosenlundin maalaukset ovat esittäviä ja pohjautuvat vahvaan piirustusjälkeen, sekä kenties valokuvauksen puolelta opittuun klassiseen sommittelutaitoon. Rosenlundin maalaukset ovat koristeellisia ja värikkään sarjakuvamaisia, mutta kaukana pop- tai katutaiteen loppuun asti estetisöidystä ja suoraan kommunikaatioon pyrkivästä ilmaisusta. Rosenlundin maalauksissa on useita kerroksia ja tarinoita, niin konkreettisen teknisillä kuin sisällöllisilläkin tasoilla. Ne mahdollistavat useita, toisistaan poikkeavia tulkintoja.




Rosenlundi maalide peategelased – inimesed – lamavad, istuvad, armastavad ja longivad ruumis, kus tulevik ja minevik põimuvad omavahel, moodustades omaette ebareaalse hetke. Rosenlundi maalidel kujutatud inimeste tähtsaimad kehaosad on sageli käed – pikkade sõrmedega luised käed tunduvad rääkivat inimeste sisemaailmast palju rohkem, kui sageli üsna ilmetuks jäetud näod. Rosenlundi maalidel on ka palju ornamente, graafilisi elemente ja värvilaike, mis suunavad vaataja pilku ning tasakaalustavad või lõhuvad kompositsiooni. Rosenlund laenab julgelt kunsti ja popkultuuri ajaloo elemente ning tähelepanelik vaataja tunneb tõenäoliselt nii mõnegi allika ära.

Uuemate teoste hulgas on ka installatsioone, mis koosnevad mitmest osast ning on maalitud ja joonistatud erinevates stiilides. Osas töödes on ka tekstiline tasand, mis võib funktsioneerida nii eraldiseisvana kui ka homogeense tegurina teoste sees. Rosenlundi enda sõnul uurib ta aja ja tsüklilisuse mõisteid maalikunstis.

Rosenlundin teosten keskeisenä aiheena on ihminen, usein useampikin. Maalauksissa seikkailee useita toistuvia hahmoja, mikä osaltaan lisää niiden sarjakuvamaisuutta ja mahdollistaa useiden maalausten sarjojen tarkastelun yhtenäisinä, kenties tarinallisinakin kokonaisuuksina. Hahmot ovat toisinaan tunnistettavia, mukana on taiteilija itse (tai tämän alter ego) ja hänen ystäviään. Varsinaisen omaelämäkerrallisina maalauksia ei kuitenkaan ole välttämättä tarkoituksenmukaista tarkastella, taiteilija itse kokee työskentelevänsä yleisemmällä, kenties hieman etäännytetyllä tasolla. Minkäänlaista tirkistelyviettiä teokset eivät tyydytä. Lisäksi maalaukset tuntuvat sijoittuvan johonkin rinnakkaiseen todellisuuteen, jossa maat, kielet ja ihmiset liikkuvat vapaammin ja laajemmalla skaalalla kuin omassamme, eikä maalauksen “oikeaa” tapahtumapaikkaa tai -hetkeä ole niiden sisällön kannalta välttämättä tarpeellista pohtia.